Polski samolot pożarniczy PZL M18 Dromader, prezentacja.

  •  

     

    W Polsce powstał i jest użytkowany do dziś tylko jeden samolot gaśniczy, jest to PZL M18 Dromader. Jest on polską, znacznie zmodyfikowaną odmianą amerykańskiego samolotu rolniczego Rockwell S-2.

     

     

    W latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia, Polskie Zakłady Lotnicze (PZL) w Mielcu nawiązały współpracę z amerykańską firmą Rockwell.

    Jednym z efektów tej współpracy było zaprojektowanie i zbudowanie na bazie amerykańskiego samolotu Rockwell S-2, większej i ulepszonej wersji polskiej, w oparciu o silnik ASz-62IR, taki sam jaki stosowano w An-2.

    Z pierwowzoru wykorzystano środkową i tylną część kratownicy kadłuba, kabinę pilota, zewnętrzne części skrzydeł oraz elementy układu sterowania. Przekonstruowano jednak przednią część kratownicy kadłuba, środkową część skrzydła, usterzenie, podwozie i zbiorniki wody. Zmianie oczywiście uległ też silnik samolotu.

     

     

    Pierwsze egzemplarze M18 Dromader opuściły PZL w Mielcu w 1978 roku.

    Bardzo szybko stał się polskim hitem eksportowym, nabywcy to min. Jugosławia, Węgry, Kuba, Kanada, Bułgaria, Turcja, Czechosłowacja, Nikaragua, NRD, Grecja, Wenezuela, Irak, Maroko, Trynidad i Suazi. 

    Użytkownicy chwalili sobie maszynę za jej solidną i wytrzymałą konstrukcję, oraz ogólną prostotę, połączoną z bardzo dobrymi parametrami.

    Dromadery zaprojektowano jako samoloty rolnicze ale większość z nich pracowała jako samoloty pożarnicze.

     

     

     

    Coraz większe zapotrzebowanie na Dromadera sprawiło, że rozpoczęto prace nad kolejnymi, bardziej wyspecjalizowanymi wersjami maszyny. W 1982  roku oblatano wersję PZL M18A, w której za fotelem pilota umieszczono drugi fotel dla mechanika.

    W 1993 roku do produkcji wprowadzono nową wersję Dromadera, oznaczoną jako M18B. Samolot otrzymał nowy silnik PZL K-9 o mocy około 1280 KM. 

    Pomimo, że Dromader najlepsze lata ma już za sobą to PZL Mielec ma go cały czas w swojej ofercie, ale ze względu na przestarzałą konstrukcję jego popularność maleje.

    Wszystkich Dromaderów, doliczając wyprodukowane w Iranie i zmontowane w Brazylii powstało około 780, w różnych wersjach i z różnymi silnikami.

    Mimo upływu lat samoloty te cały czas pozostają w eksploatacji, głównie jako lekkie samoloty pożarnicze i pewnie tak długo jak będą dostępne części zamienne będzie użytkowany bo to wyjątkowo udany polski wyrób.

     

    Dane techniczne:

    Rozpiętość skrzydeł 17,7 m

    Długość 9,47 m

    Wysokość 3,7 m

    Masa własna 2710 kg

    Maksymalna masa startowa 5300 kg

    Prędkość maksymalna 256 km/h

    Zasięg 520 km

    Zabiera 1850 l wody

     

    Foto: Wojciech Zaremba/airfoto.pl